Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.01.2013 15:53 - Ганчо Мошков, поетът от Кълново
Автор: ivana59 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3617 Коментари: 5 Гласове:
16


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

НА ЖИВОТА

как да отмъстя,

щом самият аз

не съм зверче,

а един

космичен,

тъжен стих…



Имах честта, привилегията и удоволствието да познавам автора на тези редове - поета Ганчо Мошков. Спокоен, естествен, малко тъжен и много влюбен в думите, в тънкия рисунък на простите неща. "Кой съм аз, че да занимавам със себе си света?" обичаше да казва, когато, възторжена, се прехласвах пред неговия "Дон Кихот":

Понякога наистина съм Дон Кихот.
И вятърната мелница ме завъртява
от сцената
към нашия живот.
Тогава, мили хора,
о, тогава
най-вярно шпагата си аз въртя.
И мойта рицарска любов изгрява
като светкавица над глупостта.

Пред вас изглеждам смешен.
И трагичен.
Политнал към фаталния си ход,
дочувам през смеха ви ироничен:
…Щастливецо измислен,
Дон Кихот…
Оглеждам се –
наистина съм смешен.
Над никого и нийде нямам власт.

Сразен,
обикновен
и безпогрешен,
снишавам се
и ставам…като вас.

През далечната 1996 г. беше първата ни среща - служебна. Работех в общинското радио, а той "оцеляваше" в Кълново, село на 4 км от Смядово, и стягаше новата си книга "Слънце зайде", по едноименната му малка поема. Дълго говорихме преди да направим запис на "Воеводска алтернатива" и "Поетът" - два памфлета в защита на Ботев. Болеше го от бездуховността и липсата на ценности, ратуваше за вдъхновената и красива употреба на езика. "Но не търся спонсори за издаването на книгата, защото зная - все още се намират добри заможни хора, които без молба могат да подпомогнат поета, за да види бял свят и тази мемоарна книга на поета от Кълново."
Следващите ни срещи постепенно преминаха от служебни в приятелски. Учех се, учеше ме на пестеливост в думите. До 2001... Когато се пресели в по-добрия свят.
Благодаря на Бог, че имах срещите си с този невероятен човек, който" живееше и пишеше с чувство за поезия , люшкаше се между вдъхновението и съзерцанието на думите, пиеше бяло вино и докато рецитираше Дебелянов и себе си беше поет, човек, който разширява езика."( Иван Карадочев)

ПРОЩАВАНЕ С ИВАН ПЕЙЧЕВ 

 

Все исках да те питам,

Капитане мой,

накъде отива

твоето море

и откъде се връща.

 

Какво си разговарял

с рибарите в Созопол

пред чашите,

препълнени с далечност

и мълчание

в бездънната самотност

на хоризонта безпощаден?

 

Все исках да те питам,

Капитане мой,

за онова далечно плаване

в безпределността.

за непреодоления копнеж

на безумната ти обич,

позлатила с мъжки блясък

мачти на книжни кораби

с попътен вятър,

сенки на крила

от сън и заклинания,

стъпки на нозе

с величествена прелест.

 

Все исках да те питам...

 

Сега целувам твоите коси –

дъх на древен вятър от маслина –

и нямам глас за две последни думи.

 

Сбогом, Капитане....


ОТВЪД

живота.

И смъртта.

И времето.

И смисъла.

 

Отвъд.



КАМЪК НА ПЛАДНЕ

                     На Илко Ирманов

 

Но лятото на ечемика

свисти под яростна коса.

В съня ми

янтарна роса

от болка

и надежда блика.

 

Знам-

чучулигата ще падне,

помамена от висина.

На мъжките ми рамена

ще падне камъкът.

На пладне.

 

 

СВОБОДНА,

свободата

свобода

сънува.

 

Каква

безкрайност

свята!

Каква
надежда

дива!







Тагове:   поет,


Гласувай:
16



Следващ постинг
Предишен постинг

1. makont - "Кой съм аз, чеазанимавам със себеси света"...
05.01.2013 19:21
и естественото продължение на забравилите се: "Знам, чучулигата ще падне, измамена от висина". Много са хубави, Ваня! Поздрави!
цитирай
2. stela50 - Хубави стихотворения ... много ...
05.01.2013 20:59
Вълнуващи откровения ...
...Сразен,
обикновен
и безпогрешен,
снишавам се
и ставам…като вас...
Благодаря за тази среща, Ваня !
цитирай
3. tit - Още един неизмислен Щастливец!:)
05.01.2013 21:17
Наистина, Ваня,
болезнено се нуждаем от Идеали!
Така болезнено, че не го усещаме вече...
цитирай
4. zabunova - И аз го познавах! Хубав човек!!
06.01.2013 15:39
И аз го познавах! Хубав човек!!
цитирай
5. inel379 - Благодаря ти за това представяне!
07.01.2013 20:14
"СВОБОДНА,

свободата

свобода

сънува."

Непреклонна
продължава
да бленува.
Винаги е било така.
Поздрав!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ivana59
Категория: Лични дневници
Прочетен: 990021
Постинги: 403
Коментари: 2130
Гласове: 19213
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930